تاریخ انتشار:۰۲ مرداد ۱۳۹۶در ۴:۰۱ ق.ظ کد خبر:22329

تاکید ابتکار بر ضرورت جلب مشارکت مردم در سطوح مختلف برنامه های ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار باید در موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و جلب مشارکت مردم، به ویژه جلب همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد نیز اقدام کند زیرا جلب مشارکت مردم در مراحل ...

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار باید در موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و جلب مشارکت مردم، به ویژه جلب همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد نیز اقدام کند زیرا جلب مشارکت مردم در مراحل مختلف آموزش، پیشگیری، کاهش مواجه و تمامی مسائل مرتبط با پدیده گرد و غبار کمک می کند تا میزان آسیب وارده به مردم بر اثر افزایش آگاهی، کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری جمعیت اتحاد سبز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کمیته راهبردی مقابله با گرد و غبار با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در تهران و دستاوردها و بازتاب این کنفرانس در سطح بین المللی، گفت: این کنفرانس از آن جهت که نشان دهنده اراده ج.ا.ایران برای افزایش همکاری های محیط زیستی به ویژه در زمینه مقابله با گرد و غبار در سطح منطقه و بین الملل بود، بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: در واقع برگزاری این کنفرانس منجر شد تا مسئله ای ملی و منطقه ای به مسئله و مطالبه ای جهانی تبدیل شود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: دو بیانیه وزرا و تخصصی و فنی که از جمله دستاوردهای کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار بود هم به اسناد سازمان ملل افزوده می شود و هم می تواند به عنوان دستور کاری در سطح ملی باشد تا با استفاده از تجربیات سایر کشورها بتوانیم برای کاهش آثار این چالش مهم برنامه ریزی کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به جدول مدون ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در خصوص شناسایی کانون های گرد و غبار در استان ها، همچنین برنامه های استانی مقابله با این کانون ها داشت و اظهار کرد: تمامی استان ها باید برنامه مصوب برای مقابله با گرد و غبار داشته باشند و این برنامه ها ضمن طرح در شورای برنامه ریزی استان ها، باید در برنامه ملی مقابله با گرد و غبار نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته برای اجرای تمامی این برنامه ها باید جدول زمان بندی وجود داشته باشد.
ابتکار خاطرنشان کرد: ضروری است برای تهیه جدول زمان بندی برنامه ها در سطح استانی و ملی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همکاری کند زیرا این موضوع در تکالیف برنامه ای هم آمده و استان ها نیز می توانند با استفاده از ظرفیت شورای برنامه ریزی و اعتبارات استانی در این زمینه اقدام کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن استقبال از پیشنهاد حمیدرضا عدل مدیر کل دفتر امور آب‌‌،‌کشاورزی و منابع طبیعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر ضرورت ارائه و تصویب تمامی طرح های مقابله با گرد و غبار در ستاد ملی به منظور جلوگیری از هر گونه تبعات احتمالی، گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز با توجه به محدودیت اعتبارات و امکانات باید برنامه های تثبیت خود را بر اساس اولویت های ستاد وکانون های بحرانی و فوق بحرانی تعیین کند تا برنامه های استانی و ملی با هم تطبیق پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار باید در موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و جلب مشارکت مردم، به ویژه جلب همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد نیز اقدام کند.
ابتکار با بیان اینکه این اقدام می تواند از طریق تشکل های مرتبط با سازمان مدیریت بحران همچون هلال احمر نیز صورت پذیرد، ادامه داد: جلب مشارکت مردم در مراحل مختلف آموزش، پیشگیری، کاهش مواجه و تمامی مسائل مرتبط با پدیده گرد و غبار کمک می کند تا میزان آسیب وارده به مردم بر اثر افزایش آگاهی، کاهش پیدا کند.
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت نقش و حضور پر رنگ تر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کارگروه های فنی و مالچ و برنامه های آموزشی، تصریح کرد: وزارتخانه های نیرو و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز باید به کارگروه آموزش اضافه شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به اهمیت تالاب ها و احیاء وحفظ آن ها در راستای مقابله با گرد و غبار داشت و خاطرنشان کرد: پیوستگی و ارتباط تالاب ها و پدیده گرد و غبار قابل چشم پوشی و غفلت نیست و از این رو باید طی جلسه ای جداگانه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو، این موضوع مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد.
وی در خصوص مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار در عراق نیز با یادآوری این موضوع که ایجاد مرکزی، اقدامی از سوی کل ستاد است نه یک دستگاه یا سازمان، گفت: این اقدام بسیار حائز اهمیت است و همه باید برای انجام هر چه بهتر و کسب نتایج مطلوب تر از این اقدام، تلاش کنیم.
ابتکار با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی گرد و غبار در خصوص پروژه گاپ ترکیه، اظهار کرد: موضع محکم رئیس جمهور در این سخنرانی قابل تقدیر بود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: اعتراض به پروژه های سد سازی ترکیه معروف به پروژه گاپ باید خیلی قبل تر صورت می پذیرفت زیرا حداقل از اواسط دهه ۸۰، آثار و تبعات این پروژه به خوبی مشخص شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ترکیه برای تامین منابع مالی اجرای این پروژه در ابتدا به بانک جهانی مراجعه کرده بود اما به دلیل اینکه تسهیلات این بانک به پروژه ها در صورت برخورداری ارزیابی محیط زیستی تعلق می گیرد، همچنین آثار و تبعات منطقه ای و محیط زیستی پروژه، بانک جهانی در این زمینه کمک نکرد.
وی خاطرنشان کرد: جلسات ستاد راهبردی مقابله با پدیده گرد و غبار با توجه به اهمیت، گستردگی و پیچیدگی موضوع باید به صورت دو هفته یکبار برگزار شود. همچنین معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی برای شرح سیاست ها و اقدام های صورت گرفته به منظور حفظ مراتع و جلوگیری از تبدیل مراتع به بیابان و کانون های گرد و غبار، همچنین سیاست های تعادل بخشی دام و مرتع به این جلسات دعوت شود.
ابتکار در خصوص بهره گیری از مالچ نفتی برای تثبیت اراضی بیابانی و کانون های گرد و غبار، گفت: آلودگی ها و تبعات این نوع مالچ برای خاک و محیط زیست بسیار زیاد است و از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از این نوع مالچ به دلیل ترکیبات آروماتیک و نفتی بالای آن مخالف است.
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت شفاف سازی فرآیند تایید یا رد مالچ های پیشنهادی توسط شرکت های دانش بنیان، افراد حقیقی و دانشگاه ها، تصریح کرد: کارگروه فنی با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط از جمله سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تشکیل جلسات مستمر در این زمینه اقدام کند و گزارش این اقدام ها نیز در ستاد ملی ارائه شود.
همچنین، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست صدور دو بیانیه وزرا و فنی و تخصصی در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در تهران را دستاوردی مهم ارزیابی کرد و گفت: این کنفرانس، یکی از موفق ترین کنفرانس های بین المللی بود.
وی ادامه داد: اما این موفقیت نباید باعث شود تا کاستی ها را فراموش کنیم بلکه باید ما را برای رفع نواقص و کاستی ها مصمم کند و از جمله این کاستی ها، ضعف در مستندسازی است.
متصدی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در عرصه دیپلماسی محیط زیست، نیازمند هدایت تحقیقات به سمت تعیین و پیش بینی آثار، همچنین مستندسازی اقدام ها و اطلاع رسانی به مجامع بین المللی هستیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه پیرامون استفاده از مالچ برای تثبیت اراضی بیابانی و کانون های گرد و غبار با بیان اینکه مدعی در این حوزه بسیار هست، گفت: آنچه مشهود است، اثرات محیط زیستی مالچ ها است.
وی تاکید کرد: به رغم همه مسائل موجود در خصوص مالچ ها، تصمیم گیری در خصوص مالچ های ارائه شده نباید به فرآیندی طولانی تبدیل شود و موارد ارجاعی باید به قید فوریت پاسخ داده شود.
مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار عراق می تواند به مرکز توان افزایی منطقه ای تبدیل شود
بنابراین گزارش، ضیاء الدین شعاعی مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اهمیت مقابله با کانون های خارجی پدیده گرد و غبار در کشور، گفت: به دلیل عدم شکل گیری همکاری های مطلوب میان کشورهای منطقه در این حوزه به سمت استفاده از زیرساخت های سازمان ملل برای گسترش همکاری ها در این زمینه رفتیم و در منطقه نیز با عراق و سوریه اقداماتی را آغاز کردیم.
وی هدف از این اقدام ها را به اشتراک گذاشتن توان تخصصی و تجربه ای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و ۷۰ سال فعالیت ایران در موضوع بیابان زدایی و همچنین بهره مندی از تجارب و دانش سایر کشورها در این زمینه اعلام کرد و افزود: سال ها بود موضوع همکاری پایلوت در عراق برای مقابله با گرد و غبار را پیگیری می کردیم که بنا به دلایل مختلف این اقدام اجرایی نشده بود اما از سال ۱۳۹۲ و پس از سفر معصومه ابتکار به عراق، این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شد و نهایتا با واگذاری ۲۰۰ هکتار زمین برای انجام این اقدام پایلوت در شمال غرب کربلا پس از مصوبه دولت این کشور، ایجاد مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار خدیجه کبری (س) در عراق را با همکاری ستاد عتبات عالیات در دستور کار قرار دادیم.
شعاعی با تاکید بر این موضوع که این مرکز، تحقیقاتی و آموزشی است، تصریح کرد: پژوهشکده محیط زیست برنامه ده ساله آموزشی برای توان افزایی کارشناسان عراقی در زمینه مقابله با گرد و غبار تهیه کرده است که پس از بحث و بررسی با حضور تمامی اعضای ستاد، جهت اجرا از سوی مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار خدیجه کبری (س)، در دستور کار قرار می گیرد.
مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ابراز امیدواری کرد: مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار خدیجه کبری (س) در آینده نه چندان دور به مرکز توان افزایی منطقه ای تبدیل شود.
وی در خصوص بهره گیری از مالچ برای کنترل اراضی بیابانی و کانون های گرد و غبار نیز با اشاره به اینکه مالچ تنها گزینه در این خصوص نیست، گفت: مدیریت منابع آبی، نهال کاری، کنترل چرای دام و حفظ مراتع برخی دیگر از اقدام های مهم در این زمینه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شعاعی ضمن یادآوری محدودیت بهره گیری از مالچ در اراضی مشرف به زمین های کشاورزی و محیط های تالابی، خاطرنشان کرد: به رغم همه این محدودیت ها، زیرساخت ها، پرسش نامه ها، فرم قرارداد لازم برای تست مالچ های پیشنهادی تهیه شده است.
مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار کرد: در آغاز کار به دلیل پیچیدگی های این حوزه، هیچ مرجعی برای ارائه استاندارد در حوزه مالج نبود و به رغم طرح ادعاهای مختلف از سوی اشخاص حقیقی، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها در این حوزه، تنها مصرف کننده آن سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بود، بنابراین با تشکیل کارگروه مالچ سعی کردیم تا این حوزه را ساماندهی کنیم.
به گفته وی، صفر نکردن نفوذپذیری خاک، دوام لازم برای استقرار گیاه، عدم آلودگی و سمی بودن برخی از ویژگی های الزامی برای مالچ ها است.
شعاعی افزود: در صورت اینکه مالچ بودن مواد ارائه شده اثبات شده باشد، شش ماه زمان برای پاسخگویی در خصوص میزان اثربخشی مالچ ها نیاز است اما در غیر اینصورت مواد ارائه شده حتی اجازه تست در محیط های طبیعی و انسانی ندارند و باید تست مالچ بودن را در صحرا بدهند.
مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: نخستین اصل برای یک مالچ، نفوذ در خاک و ماسه است.
ضرورت فعال کردن کنوانسیون مدیریت آب دجله و فرات
همچنین،هدایت فهمی معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با بیان اینکه تا کنون بخش مهمی از آورد کل رودخانه دجله و فرات به واسطه سدسازی ها، تغییر اقلیم و برداشت های آب در منطقه از بین رفته است، گفت: سدسازی های ترکیه می تواند منطقه و ایران را با خطری جدی مواجه کند و از این رو ضروری است کنوانسیون مدیریت آب دجله و فرات یا میان رودان را فعال کنیم.
فهمی در خصوص تکالیف وزارت نیرو برای مقابله با کانون های گرد و غبار در خوزستان، اظهار کرد: طبق مصوبه دولت، وزارت نیرو مکلف به تامین و تخصیص آب برای دو تالاب مهم و تاثیرگذار شادگان و هورالعظیم در خوزستان شد که میزان تخصیص آب به هر دو تالاب بر اساس آمار موجود در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارند.
معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو ادامه داد: بررسی وضعیت آبی تالاب شادگان در فاصله سال های ۷۸ تا ۹۶  نشان می دهد، ۲۳ درصد از منطقه در سال آبی ۷۸، ۳۸ درصد در سال آبی ۹۲، ۳۶ درصد در سال آبی ۹۵ و ۳۸ درصد در ۹ ماهه نخست سال آبی ۹۶ ، برخوردار از آب بوده است.
وی با بیان اینکه میزان آب رهاسازی شده در حوزه شادگان طی ۹ ماه نخست سال آبی ۹۶، ۵۲۸ میلیون مترمکعب بوده، ابراز امیدواری کرد: این میزان تا پایان سال آبی ۹۶ به ۷۰۰ میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی آب شیرین این تالاب برسد.
فهمی ضمن یادآوری این موضوع که شادگان تنها از آب شیرین تغذیه نمی شود و بخشی از حق آبه شادگان نیز از آب شور تامین می شود، خاطرنشان کرد: تخلیه زهاب کشاورزی و فاضلاب روستایی و شهری در بدنه تالاب، گذر جاده های ارتباطی از درون تالاب، تغییر کاربری اراضی، وجود شهرک صنعتی شادگان و فعالیت های نفتی برخی از چالش های مهم این تالاب ارزشمند است که به دلیل خشک شدن بخش هایی از آن به یکی از کانون های داخلی گرد و غبار در خوزستان تبدیل شده است.
به گفته وی، پایش کمی و کیفی رودخانه های مارون و جراحی، لایروبی انهار ورودی به تالاب، آبراهه ها و رودخانه های مسدود شده برای باز شدن مسیر آب ورودی به تالاب، تعیین حدود بستر و حریم تالاب به منظور جلوگیری از دست اندازی به تالاب بخشی دیگر از اقدام های وزارت نیرو برای حفظ و احیاء این تالاب مهم است.
معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو اشاره ای هم به مهم ترین چالش های تالاب هورالعظیم داشت و افزود: تخلیه زهاب کشاورزی در بدنه تالاب، توسعه فعالیت های نفتی، جاده های ارتباطی در درون تالاب و مشکلات ایجاد شده به دنبال این جاده کشی ها برای آبررسانی، رسوب گذاری و کاهش ظرفیت عبوری در بستر رودخانه های ورودی به هورالعظیم از جمله مهم ترین چالش های این اکوسیستم ارزشمند است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای تغییر اقلیم، کاهش بارش و تغییر میزان روان آب ها به چالشی مهم برای اکثر رودخانه های کشور تبدیل شده است، رسوب گذاری و کاهش ظرفیت عبوری در بستر رودخانه ها است.
به گفته فهمی، در سال آبی ۹۲، ۵۲ درصد سطح تالاب هورالعظیم آب گیری شده بوده که این میزان در سال آبی ۹۵ به ۵۷ درصد و در سال آبی ۹۶ به ۷۶ درصد رسیده که در دو دهه اخیر بالاترین میزان آبگیری تالاب هورالعظیم بوده است.
معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو ادامه داد: در سال ۹۲، حدود یک میلیارد متر مکعب آب در هورالعظیم رهاسازی شد که این میزان در سال ۹۲ و ۹۳ به حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب، در سال ۹۳ و ۹۴ به واسطه خشکسالی شدید به یک میلیارد متر مکعب، در سال ۹۴ و ۹۵ نزدیک به دو میلیارد متر مکعب و در سال ۹۶ تا کنون به حدود میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی با یادآوری اینکه میزان حق آبه محیط زیستی تالاب هورالعظیم در زمان ترسالی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد متر مکعب است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به دلیل اهمیت تالاب هورالعظیم، بیش از حق آبه محیط زیستی این تالاب، رهاسازی آب داشته است.
فهمی به برخی اقدام های وزارت نیرو در تالاب هورالعظیم نیز اشاره کرد و گفت: لایروبی رودخانه ها و آبراهه ها، انجام مطالعات حق بستر و حریم، نشانه گذاری حریم تالاب هورالعظیم و ترمیم سازه هایی که منجر به حفظ آب در تالاب شود بخشی از این اقدام ها است.
معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در خصوص دریاچه نمک قم نیز با بیان اینکه تبدیل دریاچه نمک قم به کانون گرد و غبار می تواند تبعات محیط زیستی و اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد، گفت: در راستای تعادل بخشی آب های زیرزمینی، ۲۲ میلیون مترمکعب آب از طریق تعادل بخشی آب به دریاچه نمک قم سرریز شد.
بنابراین گزارش،غلامحسین طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز با ارائه گزارشی از اقدام های صورت گرفته توسط این سازمان در بخش بیابان زدایی، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵، از طریق انواع عملیات بذرکاری و بذرپاشی، نهال کاری، احداث بادشکن زنده و غیر زنده، مالچ پاشی و مراقبت و آبیاری برای بیابان زدایی اقدام کردیم و تقریبا ۱۸۴ هزار و ۵۸۸ هکتار عملیات بیابان زدایی صورت گرفت.
وی اشاره ای هم به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان داشت و افزود: طی سال ۹۵، ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار نهالکاری صورت گرفت و حدود ۷۷ درصد سبزینگی در خوزستان ایجاد شد.
طهماسبی گفت: در خصوص استفاده از مالچ برای بیابان زدایی نخستین اولویت، نفوذ در خاک و جزئی از خاک شدن است.
وی در خصوص امولسیون با پایه قیر نیز اظهار کرد: وقتی آب تبخیر شود، تنها قیر باقی می ماند و این تبعات وحشتناکی برای خاک به همراه دارد.
مالچ راهکاری مناسب برای بیابان زدایی نیست
در ادامه،پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه پیش بینی ها در سال ۹۶ برای انجام ۲۴۷ هزار هکتار مقابله با بیابان زایی دولتی و ۳۸۰ هزار هکتار مقابله با بیابان زایی با استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی است، گفت: یکی از مهم ترین چالش های این حوزه، نبود اعتبارات است.
وی در خصوص مباحث مطرح شده در مورد استفاده از امولسیون قیرابه و مالچ پاشی برای مقابله با اراضی بیابانی و کانون های گرد و غبار، اظهار کرد: به رغم مباحث مختلف در این حوزه، اثرات محیط زیستی امولسیون بسیار زیاد است، ضمن آنکه این ماده کارایی مالچ نفتی را نیز ندارد.
گرشاسبی ادامه داد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی تثبیت شن های روان شناخته می شود و ما می گوییم امولسیون نمی تواند تثبیت شن های روان را به همراه داشته باشد.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: بر خلاف تصور عموم بیابان زدایی یا کنترل کانون های گرد و غبار با مالچ نیست و از هفت و نیم میلیون هکتار اراضی بیابان زدایی تنها ۲۳۵ هکتار با مالچ پاشی بوده است زیرا مالچ را به عنوان راهکاری مناسب برای بیابان زدایی نمی شناسیم.
همچنین، محمد اسلامی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه وزارت متبوعش حاضر به ارائه خدمات آزمایشگاهی برای انجام پروژه های پژوهشی در زمینه مالچ است، گفت: تنها دو شرط قوام، پایداری و دوام و سازگاری با محیط زیست باید در این فعالیت های پایلوت مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.
بهرام طاهری مشاور ارشد وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو نیز خاطرنشان کرد: ضروری است در بحث استفاده از مالچ برای تثبیت اراضی بیابانی به نتیجه تجزیه و فرسایش مواد مختلف در خاک هم نیز توجه شود تا حل یک مشکل منجر به ایجاد مشکلی بزرگتر نشود.
در ادامه، علی وطنی معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ضمن اعلام آمادگی معاونت متبوع خود برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای تست مالچ های تولیدی توسط اشخاص حقیقی، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها در مقیاس ۵۰ تا ۱۰۰ هکتار، گفت: به شرط تایید مالچ ها در ستاد، آماده همکاری در این زمینه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار، همچنین محدودیت های دستگاه ها، ضروری است هم افزایی و استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه ها با جدیت بیشتری مورد پیگیری و دستور کار قرار گیرد.
بنابراین گزارش، حمیدرضا عدل مدیر کل دفتر امور آب‌‌،‌کشاورزی و منابع طبیعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این جلسه ضمن یادآوری مسئولیت ستاد مقابله با گرد و غبار در خصوص نظارت بر اجرای طرح ها و هماهنگی بین دستگاه ها در این حوزه، گفت: اولویت تمامی اقدام ها باید به مقابله با کانون های شناسایی شده گرد و غبار اختصاص پیدا کند.
وی پیشنهاد داد: به منظور یکپارچگی در اقدام، تمامی طرح های مرتبط با مقابله با گرد و غبار باید به تصویب ستاد ملی مقابله با گرد و غبار برسد.



ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP